ACTIVITAT: "Saber escoltar i compartir amb la gent gran"

FORMACIÓ DEL PROFESSORAT

L’entrevista:

Part introductòria ( que aprenen els alumnes):

Amb aquesta activitat el que volem aconseguir és que els alumnes aprenguin que molts coneixements que es poden trobar a documents, llibres,... també es poden cercar a través del coneixement propi de les persones. És important que s’apropin a persones grans i interactuïn amb elles, d’aquesta manera l’aprenentatge que fan és més didàctic i l’activitat és més atractiva. Els alumnes aprenen a fer preguntes, a escoltar respostes, a resoldre dubtes, a conèixer diferents punts de vista, etc.
El que tenim pensat és que els alumnes es preguntin de que vivien les persones ara fa 60-80 anys i coneguin diferents històries de vida. Hem traçat diferents preguntes per facilitar un guió als estudiants, però tenim clar que volem que aquesta activitat se la facin seva i puguin aportar preguntes pròpies de la seva collita ( sempre relacionades amb els continguts que volem treballar: Com era la vida de les nostres persones grans, ara farà 60 – 80 anys)

Cicle:

Cercar la interacció dels nens/es amb els adults sempre és positiva per l’aprenentatge, però hem pensat l’activitat encarada a alumnes de cicle mitja.

Desenvolupament:

Primer de tot pensem que seria interessant visualitzar una part d’una pel·lícula anomenada: Fried Green Tomatoes(EEUU1991). La pel·lícula És un film on  les anècdotes del passat es lliguen amb el present a cada moment.

Argument:

La pel·lícula explica la vida d’una dona anomenada Evelyn i el seu retrobament amb una àvia anomenada Ninny, que es troba en una residència. Juntes reviuen una història explicada per Ninny, la qual ocasiona un gran canvi en la vida d’Evelyn.
L’Evelyn és una dona amb molts complexes que es refugia en el menjar per sortir dels seus problemes. Però el fet de conèixer a Ninny provoca que cada cop es vagi convertint en una dona amant de la vida i s’estableix una gran amistat entre les dues protagonistes.
Ninny explica la seva vida que està carregada d’ aventures i anècdotes extraordinàries, les quals motiven a Evelyn  a fer un canvi en la seva vida.

Després de posar als nens en situació, pensem que seria indicat entregar-los el guió de l’entrevista i donar temps perquè ells puguin pensar preguntes possibles. És important que com a docents revisem el contingut de les preguntes que els nens/es volen formular i els donem un cop de mà a realitzar-les amb el vocabulari adequat. Hem de fer de filtre d’ aquelles preguntes que trobem que no són adequades ( massa personals, …)
Després d’ anar a la residència perquè cada nen posi en practica el fet de fer d’entrevistador, seria interessant fer un debat a l’ escola.
D’aquesta manera els nens podran compartir amb els altres les experiències viscudes i els fets més rellevants que vulguin destacar.

Recursos tècnics per gravar i editar l'entrevista:

Si bé les possibilitats tècniques d'enregistrament de l'entrevista són nombroses, en aquesta pràctica es proposa l'enregistrament digital del so. La podeu fer amb una gravadora digital com la Sony IC Recorder ICD-P320, disponible en servei de préstec als Centres de Recursos Pedagògics del Departament d'Educació. O bé, useu directament un ordinador portàtil al qual connectareu un micròfon i gestionareu la gravació mitjançant el programa Audacity.
Si utilitzeu la gravadora digital per a la realització de l'entrevista, caldrà que traspasseu l'arxiu o arxius de so de la gravadora a l'ordinador. Per fer-ho, heu d'instal·lar el programari que ve a la mateixa gravadora.
Un cop instal·lat, i abans d'obrir-lo, cal connectar la gravadora a l'ordinador mitjançant un port USB.

A continuació, ja podeu obrir el programa.



Si s'utilitza per primera vegada, surt un missatge que demana a quina sèrie pertany la gravadora. Cal escollir ICD-P Series, tal i com mostra la imatge.



Si la gravadora no està connectada a l'ordinador, en acceptar l'opció vàlida surt un missatge dient que no es pot continuar: s'ha de connectar.
A continuació, apareix una altra pantalla que pregunta si es vol activar l'opció Autosave (Autodesat). Cancel·leu aquesta pantalla.
La pantalla de treball és aquesta:



La part esquerra de la pantalla mostra el contingut de la gravadora. A la part superior, hi ha les carpetes de la gravadora on heu desat els arxius gravats durant l'entrevista. A la part inferior es visualitzen els arxius de so de cada carpeta.
La part dreta de la pantalla mostra el vostre ordinador. Cal seleccionar la carpeta on vulgueu desar els arxius de so. Aquesta selecció de carpeta es fa des de la part superior dreta. A la part inferior dreta, visualitzeu els arxius que importeu des de la gravadora.
Per passar els arxius de so de la gravadora a l'ordinador, utilitzeu l'opció Save.


Doneu un nom a l'arxiu, per exemple “entrevista”, i deseu-lo en format *.wav a la carpeta escollida de l'ordinador.




Amb els arxius de so de l'entrevista, ja els teniu preparats per tractar-los amb el programa Audacity.
Podeu fer dues coses:
  • Publicar els arxius de la manera com han quedat. En aquest cas, és convenient passar-los a format *.mp3. L'Audacity. Des del menú Fitxer, permet escollir l'opció Exporta com a MP3….
  • Tractar-los perquè la qualitat de so sigui més bona. Al Mòdul 2 dels materials telemàtics “El so a l'aula”, s'explica el funcionament de l'Audacity.


Objectius generals:

1. Plantejar preguntes per resoldre interrogants relacionats amb la vida de les persones de Santa Coloma de Farners ara farà 60- 80 anys.

2. Utilitzar el llenguatge ( oral i escrit) de manera adequada. Fer servir frases comprensibles i el vocabulari precís.

3. Comportar-se correctament, respectant a la persona que tenen davant, donant un tracte respectuós en tot moment. Aprendre a respectar les diferències individuals ( característiques físiques i personalitat).

4. Participar amb autonomia i iniciativa personal. Aprendre a mantenir una actitud responsable, cooperativa, dialogant i solidària. Saber recollir la informació i després contrastar les despostes amb els altres companys. Respectant els principis del funcionament democràtic.

5. Reconèixer la diversitat com a element enriquidor de la convivència, respectar la igualtat de drets i deures de les persones. Prendre consciència de l’ activitat que estem fent i tots aquells valors que estem recollint.

6. Reconèixer en el medi natural, social i cultural els canvis i les continuïtats relacionats amb el pas del anys, comprendre algunes relacions de successió i simultaneïtat, de cronologia i de durada, i aplicar aquests coneixements en la interpretació del present, la comprensió del passat i en la construcció del futur.

10. Utilitzar el guió de l’entrevista i aportar canvis significatius correctes. Comprendre que és una eina per construir coneixement, ja que permet la recollida d’ informació

11. Participar activament en l’ autoavaluació de la pràctica.

Objectius TIC:

1. Gravar i editar el so mitjançant procediments digitals.
2. Publicar el resultat de l'entrevista al web de l'escola.

Activitat:

Entrevista: “ Saber Escoltar i compartir amb la gent gran”

Totes les preguntes que trobareu a continuació us serviran de guia per poder entrevistar al vostre “avi/avia”, intenteu seguir el fil conductor de l’ entrevista però també deixeu espai a la espontaneïtat i allò que realment tingueu ganes de preguntar. Intenteu tenir un to de veu adequat, un tracte amable i parlar sempre des del respecte. Animeu-vos a dialogar i gaudiu d’ aquesta experiència!!!

Abans de començar el més correcte seria que cada alumne es presentes amb el nom i cognom al seu respectiu “avi/avia” escollit.

Una bona manera per començar seria la següent:

Per exemple:  “Bona tarda, sóc XXX   de 4t quart de primària del CEIP Castell de Farners, els mestres ens han encarregat venir a fer-los una enquesta per apropar-nos més a la història dels ciutadans de Santa Coloma de Farners. Els mestres pensem que és una manera d’ interactuar grans i petits i que s’ha de saber escoltar. Per tant la millor manera és escoltar la història de vida de cadascú de vosaltres.

Guió:

  1. Com és diu?
  2. Quin dia és el seu aniversari?
  3. D’ on és?   Si no és de Santa Coloma de Farners d’on és?
  4. Té fills? Quina edat tenen?
  5. La seva estada a la residència és com a centre de dia, entre setmana, o llarga estada?
  6. Va anar a l’ escola?
  7. Quins estudis té?
  8. Si no va poder estudiar: Què li hauria agradat estudiar?
  9. A quina edat va començar a treballar?
  10. Quina ha estat la seva professió? Li agradava?
  11. Com eren les relacions entre els ciutadans de Santa Coloma de Farners?
  12. Com són les relacions entre els usuaris de la residència?
  13. Com veu  el futur de Santa Coloma?
  14. Quins futurs veu per la ciutat?
  15. Què creu que s’hauria de millorar de la ciutat?
  16. Si tornes enrere escolliria Santa Coloma de Farners com la seva ciutat?
  17. Es sent agust quan surt a passejar per Santa Coloma de Farners?
  18. Creu que li queden racons de Santa Coloma de Farners per descobrir?

(espai lliure per anotar qualsevol aportació)









El resultat de l'entrevista:

Podeu publicar l'entrevista al web de l'escola. Prèviament, però, haureu transcrit les respostes dels avis entrevistats. A més també podeu publicar fotos que hàgiu realitzat durant l’entrevista al geriàtric i hi podeu posar so.

Programació de l'activitat:

Metodologia:

Aquesta tasca combina treball en grup ja que hi ha posada en comú de les dades. També per parelles ja que hi ha la realització de l’entrevista i buidatge de la informació. I individual: l’elaboració d’un dossier amb la informació sobre com vivien a Santa Coloma de Farners fa uns anys.
Cal explicar cel funcionament de la gravadora i de la càmera de fotografiar, si es decideix que els alumnes enregistrin i facin fotos durant l’entrevista.
Actuacions que ha de dur a terme directament l'ensenyant:
  • Cal programar, amb antelació, la visita al geriàtric.
  • La preparació dels elements tècnics per enregistrar l'entrevista.
  • Preparar un espai al web de l’escola perquè els alumnes puguin penjar els resultats de les seves entrevistes.

Requeriments de maquinari i programari:

Ordinador amb connexió a Internet i que tingui els següents programes: processador de textos, programa de tractament d'imatges digitals (Gimp), l'Audacity i un programa per a la gestió de llocs web (Filezilla o Dreamweaver). Pel que fa a la gravadora digital Sony IC Recorder ICD-P320, necessiteu un programari específic per poder traspassar la gravació a l'ordinador per poder-la editar amb l'Audacity. A més, una càmera fotogràfica digital.

Temporització:

Les sessions destinades a la realització d'aquesta activitat són quatre. La primera es dedica a la visualització de la pel·lícula i buscar informació per realitzar correctament una entrevista. La segona, acabem de veure els punts forts i febles de l’entrevista i s'elabora per parelles la que duran a terme. La tercera, és la visita al geriàtric i l'entrevista amb els avis. A la quarta, es fa el buidatge de dades i es fa un debat amb tota la classe del què n’hem après i extret.

Avaluació:

L'avaluació es fa a partir del dossier individual elaborat per cada nen un cop s’ha fet el debat i posat en comú a l’aula. També s’avaluarà l’entrevista, (les preguntes si són significatives o no i el rigor) i el buidatge i conclusions que n’han extret.




    v Sol·licitud: Per tal de poder anar al geriàtric, us facilitem la sol·licitud de demanda:



Nom de l’ escola:

Telèfon de contacte

Benvolgut director/a del centre residencial ______________________ ens agradaria demanar-los l’autorització per poder venir a  visitar a la gent gran que està en modalitat de centre de dia. El motiu de voler-nos acostar al vostre centre és perquè els nostres alumnes puguin fer unes enquestes /entrevistes als usuaris de la Residència i acostar-se una mica més a les persones grans, establir un diàleg i entendre l’època en la qual van viure i els esdeveniments més rellevants que van succeir i com ells els van viure.
Si se’ns acceptés la proposta la nostra escola els faria arribar l’ activitat detallada que es vol dur a terme perquè poguessin aportar el seu punt de vista i ens notifiquessin si hi ha alguna cosa que no es pogués realitzar ( com per exemple l’ enregistrament amb gravadora de les enquestes).

Moltes gràcies, restem a la seva disposició per qualsevol aclariment.

Director/a de l’ escola
Signatura i Segell del centre