El Parc de Sant Salvador
Introducció:
El parc de Sant Salvador és un espai natural públic, amb més d'un miler d'arbres, (sobretot plàtans) creat a l'entorn de la font que porta el mateix nom, i conté diversos espais d'oci. Al segle XVIII la font de Sant Salvador era utilitzada pels habitants de Santa Coloma, però l'indret no fou d'ús públic fins el 1895. Durant el segle XX s'ha anat ampliant i configurant l'actual parc amb diverses adquisicions derivades de compres i donacions.
Aquesta activitat proposa l’observació dels diferents arbres que hi ha al parc, podem trobar: plàtans, arços, til·lers, verns, castanyers d’índies, tells, sequoies, pidea, cedres, xiprers, pinastres, alzines, suros, etc.
Per tal de facilitar l’observació i la identificació dels diferents arbres podem ajudar als alumnes amb una graella com la que adjuntem a l'exemple:
Pinastre | |
Castanyes del castanyer d’índies | |
Fulla de plataner | |
xiprer | |
Alzina |
Desenvolupament de la pràctica:
L’activitat és transversal i es pot fer en hores de diferents assignatures: a ciències socials es pot donar el contingut teòric, des d’educació física es pot programar la sortida al Parc de Sant Salvador, des d’educació per la ciutadania es pot fer una posada en comú i a plàstica es pot treballar la creació del mural.
Per tant, aquesta activitat està pensada per ser portada a terme en 4 o 5 sessions.
A la primera sessió és donarien els continguts teòrics relacionats amb les característiques dels arbres que anirem a visitar i també informació història del Parc de Sant Salvador. Podem aprofitar per preguntar als nens i nenes si alguna vegada han anat al parc, què van observar, si els agrada...
A la segona sessió es pot realitzar la sortida al Parc de Sant Salvador, per tal de recollir fulles dels arbres i/o fer dibuixos. Pensem que cada nen ha de tenir la llibertat d’escollir allò que li vingui més de gust fer, sempre sota la supervisió i control del docent. Aquells que prefereixin dibuixar hauran de dur llapis, goma, colors i quadern de dibuix. Els altres hauran de dur un cistell per recollir allò que el Parc de Sant Salvador els ofereixi. Aquesta sessió pot durar 1h o 1h 30 min. en funció de la gestió del temps per part del docent.
A la tercera sessió es farà un col·loqui amb tots els alumnes. Parlarem del que han observat, quins arbres eren més nombrosos i perquè, que els hi ha agradat més, que creuen que s’ hauria de millorar del parc...
A la quarta sessió farem la recollida de tot el material, tant de les fulles com dels dibuixos i crearem el mural ( recomanem fer-lo amb paper reciclat). En funció de la quantitat de dibuixos haurem d’escollir aquells que resultin més qualitatius i que aportin més diferencies, és a dir, si hi ha 6 dibuixos de plàtans potser amb 2 dibuixos en fem prou. Per aquest motiu es tan important que el docent estigui pendent en tot moment de que els alumnes facin una recollida variada d’ allò que veuen, després ja faran la posada en comú i es podran explicar diferents peculiaritats.
D’aquesta manera els alumnes aprenen a treballar de manera cooperativa, ja que amb l’hora destinada a la sortida, no tots els alumnes han de recollir les mateixes coses.
Metodologia:
Pensem que és un treball on el nen/a ha d’aprendre a gaudir del seu entorn i saber-lo apreciar. La funció del docent és la d’acompanyar-lo en el descobriment del seu medi. Primer de tot s’han de donar continguts teòrics i una base perquè el nen sàpiga recollir millor tot allò que observa.
Després a l’hora de fer el debat treballarem la competència comunicativa, saber transmetre allò que l’alumne pensa, saber justificar allò que està explicant,...
La creació del mural és el punt final de cloenda de l’activitat i pensem que és com un regal per tots els alumnes el fet de penjar-lo a la classe i compartir-lo amb la resta de la comunitat educativa.
Objectius:
· Identificar els diferents arbres que es troben en l’espai del Parc de Sant Salvador.
· Participar activament en el treball en grup i adoptar una actitud cooperativa i dialogant.
· Identificar, analitzar i valorar la intervenció humana en el medi i l’impacta medi ambiental.
· Aprendre a valorar el medi on viuen i actuar per la protecció i millora del medi ambient.
· Reconèixer en el medi natural aquells continguts treballats a l’aula.
· Utilitzar la llengua per comunicar i compartir amb els altres (justificació, explicació...)
· Plasmar els resultats en una obra de creació grupal, és a dir, treballar la cooperació per aconseguir la realització final de l’activitat.
· Aprendre a aprendre dels altres.
Avaluació:
Hi hauran dos tipus d’ avaluació:
1) L’ activitat individual, és a dir: la participació, qualitat del dibuix o de la recollida de material, el fer dibuixos acurats (amb la màxima semblança a la realitat), el fet de participar en el col·loqui, ...
2) L’ avaluació global del resultat del mural, després de la seva creació, el docent ha de fer una valoració que repercutirà en una mateixa nota per tot el grup. D’aquesta manera estem buscant que tots els alumnes s’involucrin en fer el mural i es motivin els uns als altres. Pensem que és un bon sistema per tal de potenciar el treball en equip i que aprenguin de les repercussions de la feina dels altres ( en lo bo i lo dolent).